HUISHOUDELIJK REGLEMENT

HUISHOUDELIJK REGLEMENT

Onze club PHANTOMS BASKET BOOM heeft zoals het een goede vzw en club betaamt een huishoudelijk reglement.

Alle niet in het onderhavige reglement voorziene feiten of voorvallen zullen door het bestuur in een sportieve geest worden opgelost.

BESTUUR

1. PHANTOMS BASKET BOOM wordt gedragen door een VZW, met een raad van bestuur. Die raad van bestuur overkoepelt de hele club, maar delegeert zijn bevoegdheid op het vlak van de dagelijkse basketzaken aan een dagelijks bestuur. Waar er in dit huishoudelijk reglement sprake is van “het bestuur”, wordt dit dagelijks bestuur bedoeld.

2. Het bestuur beheert en leidt de club naar best vermogen. Het streeft tijdens zijn beraad naar unanimiteit in de besluitvorming.

3. Het bestuur komt ten minste om de twee maanden in vergadering bijeen. Bovendien kan een individueel bestuurslid het bestuur ten allen tijde samenroepen.

4. Onder het toezicht van het bestuur functioneren een aantal werkgroepen die een deel van de clubwerking uitvoeren. Deze werkgroepen komen regelmatig samen, al dan niet onder het voorzitterschap van een bestuurslid. Het bestuur roept zulke raden in het leven al naargelang de clubontwikkelingen dit vereisen.

5. De raden rapporteren aan het bestuur, dat bij gemotiveerd besluit de beslissingen van de raden kan herroepen, maar in normale omstandigheden het advies zal volgen.

6. Ieder clublid kan zich met voorstellen, opmerkingen of klachten tot een bestuurslid of een lid van een werkgroep wenden. Deze kunnen die punten op de agenda van respectievelijk de bestuurs- of de werkgroep vergadering laten inschrijven, of ze vrij tijdens de betreffende vergadering ter sprake brengen.

7. Jaarlijks wordt een clubvergadering gehouden, waarop alle clubleden worden uitgenodigd.

ALGEMEEN – TUCHT – SANCTIES

8. De spelers zijn automatisch lid van de club. Zij betalen jaarlijks een lidgeld. De hoogte ervan wordt door het bestuur bepaald. Het dient vòòr afgesproken datum (normaal 1 september van het betreffende seizoen)aan de penningmeester te zijn overgemaakt, zo niet riskeert het lid een schorsing tot de betaling voldaan is.

9. Ook niet-spelers kunnen lid worden, eventueel na betaling van een door het bestuur bepaalde bijdrage.

10. Elk lid dat, op welke wijze ook, de naam van de club in diskrediet brengt, zal zich daaromtrent bij de relevante raad of het bestuur dienen te verantwoorden; in voorkomend geval wordt een sanctie opgelegd. Dit geldt ook voor ouders/familie van minderjarige spelers.

11. Zo de relevante raad of het bestuur tot een sanctiebesluit, dan wordt het betrokken lid (en/of diens ouders) daarvan in kennis gesteld. Deze(n) kan/kunnen dan nog aan het bestuur vragen om gehoord te worden.

12. Wordt de club aansprakelijk gesteld voor de schade die voor, tijdens of na een wedstrijd of een training door een lid wordt aangericht, dan kan /zal de club die schade op dat lid verhalen.

13. Een lid dat tijdens een wedstrijd wordt uitgesloten derwijze dat hij/zij voor een tuchtraad moet verschijnen, zal de eventuele boete en procedurekosten dienen te betalen.

14. Ieder lid is verantwoordelijk voor de kledij en het materiaal dat hem/haar wordt toevertrouwd. Schade of verlies dient vergoed. Het lid dat de club verlaat, zal zijn/haar uitrusting aan de club teruggeven.

15. Clubkledij mag enkel ter gelegenheid van wedstrijden in het kader van de club worden gedragen.

16. Bij het vergeten van de identiteitskaarten van miniemen(U16) dient de speler de volgende boete te betalen:  Seniors: 10 € - Jeugd: 5 €

WEDSTRIJDEN – TRAININGEN

17. De spelers ondergaan jaarlijks een geneeskundig onderzoek. Dit is een dwingende regel van de VBL : spelers/speelsters zonder medisch attest mogen niet aan officiële wedstrijden deelnemen.

18. De leden zijn verzekerd volgens de reglementen van Basketbal Vlaanderen. De basisverzekeringspremie is in het lidgeld begrepen.

19. De spelers/speelsters bieden zich voor de wedstrijden op het door de coach bepaalde tijdstip aan en helpen indien nodig bij thuis wedstrijden de verantwoordelijken met het klaarzetten en het afruimen van het terrein.

20. Seniores, juniores, cadetten en miniemen overhandigen voor de wedstrijd hun identiteitskaart aan de ploegverantwoordelijke of coach. Het in gebreke blijvende lid betaalt de vastgestelde boete aan de ploegverantwoordelijke.

21. Tijdens de wedstrijd dienen de oefenballen zich in het daartoe voorziene ballenrek te bevinden.

22. Voor de wedstrijden in het kader van de Beker van Vlaanderen opteert het bestuur in principe voor de sterkst mogelijke ploeg per jeugdcategorie. Het selecteert de spelers in overleg met de trainers/coaches van de betreffende ploegen.

23. Iedere speler/speelster is verplicht aan de trainingendeel te nemen. Kan hij/zij om een of andere reden niet aanwezig zijn, dan zal hij/zij de trainer of de begeleider onverwijld verwittigen.

24. De spelers/speelsters zijn op de vastgestelde tijd op de training aanwezig, zodat deze tijdig kan beginnen. Het terrein mag echter niet worden betreden zolang het niet vrij is.

25. Het is verboden aan ringen of doelstellen te gaanhangen.

26. Voor de wedstrijden en trainingen in zaal dienen de spelers/speelsters over aangepaste, propere basketschoenen te beschikken. Na elke wedstrijd ruimen onze spelers alle rommel aan de terrein zijde van de wedstrijd tafel op ( drankflesjes, etensresten, kledij, tapmateriaal, …)

27. De kleedkamers zullen steeds netjes worden achtergelaten.

TRAINERS

28. De trainers ijveren ervoor om met de hun toegewezen ploeg de sportieve doelstellingen van het bestuur te verwezenlijken. Zij houden zich ter beschikking van het bestuur met het oog op eventuele tussentijdse evaluaties of andere besprekingen in verband met hun ploeg.

29. De trainers zullen in hun ploeg een sportieve geest creëren; tevens zullen zij het imago van de club hooghouden.

30. De trainers houden een lijst bij van de aanwezigheden van de spelers/speelsters op de trainingen. Blijft een van hun spelers/speelsters naar hun mening al te vaak van de trainingen weg, dan meldenzij dat aan het bestuur, dat met de betrokken speler/speelster, of eventueel met zijn/haar ouders, contact zal opnemen.

WET OP DE PRIVACY

31. De gegevens worden verwerkt conform de wet op de privacy van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

32. De persoonlijke gegevens (naam, voornamen, adres, geboorteplaats enz. ..) van alle leden van de vereniging worden opgenomen ineen bestand, zijn bestemd voor intern gebruik en worden ter registratiedoorgegeven aan de VBL.

33. De club behoudt zich het recht om het maken van beeldmateriaal (foto’s en video’s) van de door hun georganiseerde activiteiten. Deze foto’s en video’s kunnen gebruikt worden binnen de club als publicatie op de website en andere, als promotie voor de werking van onze club of voor andere activiteiten eigen aan de werking. Indien u wenst dat het beeldmateriaal van u, uw kind(eren) niet gebruikt wordt voor deze doeleinden kan u dit melden aan het bestuur.

SLOTPARAGRAFEN

34. Door de ondertekening van de aanvraag tot aansluiting en vergunning verklaart het lid zich akkoord met de Huishoudelijk Reglement; hij/zij zal zich dan ook dienovereenkomstig dienen te gedragen.

35. Alle niet in het onderhavige reglement voorziene feiten of voorvallen zullen door het bestuur in een sportieve geest worden opgelost.

36. Het Huishoudelijk Reglement kan jaarlijks door het bestuur worden gewijzigd.